pátek 22. října 2010

MC Sniper a spol naživo

Minulou sobotu jsem byl na koncertu korejské hiphopové legendy MC Snipera. Tu legendu berte v uvozovkách, ale opravdu mě nenapadá nikdo důležitější pro domácí scénu než MC Sniper, který má vlastní label, na kterém vychází snad polovina všeho zajímavého, co korejský hiphop produkuje. A tak jsem tak trochu doufal, že se někteří z jeho stáje ukážou na jeho koncertu, přestože v anotaci byl zmíněn pouze MC Sniper. A doufal jsem správně, byli tam skoro všichni. Lístek jsem koupil až na místě a stál 22 000 wonů, takže asi čtyři stovky. Koncert proběhl v Sangsang madangu, což je několikapatrová multikulturní budova, v jejíchž sklepích se pořádají koncerty.

obr.: budova Sangsang Madang.



Klub byl zhruba rozměrů pražské Akropole, akorát neměl balkon. Nachází se ve čtvrti Hongde, která je takovým soulským centrem pro místní mládež s řadou klubů a vůbec nočním životem. Na rozdíl od zbytku Soulu tu najdete například grafiti. Koncert měl začít už v sedm hodin, což mě docela překvapilo a ještě překvapivější bylo, že pár minut po sedmé taky opravdu začal. První čtvrthoďku hrála předkapela, která byla poměrná dobrá, ale vůbec jsem je neznal a jméno se mi nepodařilo zachytit. Každopádně to byly dva kluci. (teď jsem je našel na webu snipersound, jde o DOZ a zatím za sebou mají pouze první singl)

obr.: DOZ, budoucnost korejského hiphopu? Kdo ví.



A po nich hned na scénu bez jakékoliv přestávky naběhl MS Sniper podporovaný dalšími dvěma mc, MC BK a Mr.Room9. Ti ještě žádnou svoji desku nevydali, ale na scéně jsou už poměrně dlouho a hostují na albech kde komu. Začali hned od největších hitů, jako 봄이여 오라 (ft. 유리) nebo BK Love, známé ze soundtracku k filmu Windstruck. Došlo téměř na všechny singly. MC Sniper skoro mezi každou písní něco sděloval publiku, ale kromě toho, že nečekal, že přijde tolik lidí a že se na ten koncert dlouho připravoval, jsem mu moc nerozuměl.

obr.: MC Sniper (uprostřed), MC BK a Mr.Room9.



Jednou vytáhl z první řady na podium malého kluka, s kterým pak udělal evidentně vtipný rozhovor. Klukovi bylo dvanáct a přišel tam se starším bráchou. V průběhu koncertu na scénu přibíhali různí členové snipersound company, například Illinit, Keikei a myslím, že tam byl i Leo Keoka.

obr.: MC Sniper (vlevo) a Illinit.



Nakonec přišel i ten, na ktérého jsem se z potencionálních hostů těšil nejvíce, nejrychlejší raper v Koreji, Outsider (pozn. včera mu vyšlo nové, třetí album). Naskočil na podium na píseň Better than yesterday, což je taková téměř hymna Snipersoundu, ve které se vystřídají úplně všichni členová, je v ní sampl z Rockyho a je to ultimátní záležitost. Pochází z předposlední desky MC Snipera How bad do you want it?, kterou osobně považuju za to nejlepší, co korejský hiphop kdy stvořil. Celý tenhle song mám natočený, ale v Koreji nejde nahrávat videa na youtube, tak ho máte aspoň na rapidshare. Pokud se teda najde aspoň jeden zájemce, který ho bude chtít vidět.

obr.: Outsider v bílém.



V publiku jsem byl samozřejmě jediný cizinec, ale až na jednu výjimku v závěru mi nikdo z vystupujících nevěnoval zvláštní pozornost. Na konci šlo o to, že na stejdži byli MC Sniper, MC BK a Mr.Room9 a rozdělili si publikum na tři části, každá pro jednoho z nich a pak se tyhle části přeřvávali. Zrovna tomuhle jsem rozuměl, ale MC BK mi to raději řekl anglicky, čímž na mě upozornil. Publikum bylo skvělé, na rozdíl od nás tam byla spousta holek a většina znala texty, takže se mohutně zpívalo. Druhou polovinu koncertu se už i skákalo, včetně mě. MC Sniper vyměnil během koncertu dva převleky a tři pokrývky hlavy, které ani na vteřinu nesundal.

obr.: dvě fotky pro nastínění atmosféry.





Celá akce skončila v devět hodin, po dvou skvělých hodinách. Ještě před odchodem jsem si koupil desku, zmíněnou How bad do you want it?, protože stála pouhých 10 000 wonů a MC Sniper si zaslouží, abych měl aspoň jeden origoš, ne jenom stáhnuté empétrojky. Zajít si na koncert jednoho z mých oblíbenců byla jedna z položek na mém pomlsném seznamu věcí, které musím v Koreji stihnout. MC Sniper byl na seznamu interpretů tak třetím až čtvrtém místě (za Epik High, Drunken Tiger, Nell), takže bylo úžasný si tohle splnit už po pár týdnech tady. Navíc oni ti Korejci nějak málo koncertují (nikdo z výše zmíněných umělců nemá podle svých webových stránek naplánovaný jediný koncert), takže jsem strašně rád, že jsem MC Snipera nepropásl. Navíc, když tam byl i můj další oblíbec Outsider.

obr.: na Hongde to žije.



Po koncertu jsem si ještě zašel prohlédnout noční život na Hongde a narazil jsem na bubeníky, úžasnou kapelu, breakdancery a úžasného kytaristu (pro zájemce video na rapidshare). Všechno kousek od sebe a všechno obsypáno davem posluchačů. A všechno naprosto úžasné, Korejci jsou strašně talentovaní hudebníci a ať narazíte na jakoukoliv pouliční kapelu, můžete si být jistí, že budou úžasní.

obr.: zpěvačka v extázi, kapela v transu a diváci v nadšení.



obr.: zájem byl obrovský.



obr.: trochu jiný styl, ale ten člověk ví co dělá a dělá to sakra to dobře.

6 komentářů:

radobyelfka řekl(a)...

wow, to je tak zapalenej clanek, ze si jdu asi neco z toho stahnout!

Vojta řekl(a)...

Díky. Rozhodně doporučuju How bad do you want it? od MC Snipera. Nic lepšího podle mě v korejském hiphopu doteď nevzniklo. Určitě na to mrkni a dej mi vědět, jak se ti to líbí.

Chuishan řekl(a)...

Woow uplne ti zavidim. Je videt ze sis to uzil.
Na mem seznamu je Dynamic Duo na prvnim miste, skoda ze jsou ted v armade:)

Unknown řekl(a)...

Proč nejdou v Koreji přidávat videa na youtube?

Vojta řekl(a)...

Protože tohle:

We have voluntarily disabled this functionality on kr.youtube.com because of the Korean real-name verification law.

V Koreji musí být člověk na netu zalogován pod svým skutečným jménem snad i s číslem občanky, anonymita tu neexistuje.

Unknown řekl(a)...

zvláštní, dík