pátek 9. října 2009

Národní Park Yosemite

Po skoro dvouhodinovém nákupu všeho potřebného v Palo Altu jsme vyrazili směr Národní park Yosemite, po tom Yellowstoneském nejznámější a nejnavštěvovanější (ročně přes tři a půl milionů návštěvníků) národní park v Americe. Nejtěžší bylo vyrazit správným směrem, motali jsme se po městě snad hodinu, až nás vyvezl jeden chlápek od benzínky. Vyrazili jsme v šest hodin a na místě jsme byli kolem jedenáctý. Jednou jsme se ztratili a jeden úsek jeli dvakrát, jinak v pohodě.

obr.: snídaně v kempu Hodgdon Meadow.

Brána do parku už byla opuštěná, takže jsme nemuseli platit za vjezd. Zaplatili jsme další den, bylo to myslím patnáct dolarů, nebo tak nějak. Ve velkém kempu jsme našli své rezervované místo (Yosemite byl jediný NP, kde jsme měli rezervaci dopředu, za dvacet dolarů na noc a auto) a postavili náš stan z Walmartu. Jídlo jsme narvali do medvědovzdorné ocelové skříně k tomu určené. Když to neuděláte, tak se nezřídka stává, že vám medvěd vleze přímo do auta a udělá z něho pěknou trosku.

obr.: není šiška jako šika. Ta v Yosemitech je trochu větší.

Ráno jsme se nasnídali a vyrazili autem z našeho kempu Hodgdon Meadow do Yosemite Valley, kde je většina nejkrásnějších míst. Asi za půl hodiny jsem tam byli, zaparkovali a informačním centu nafasovali letáky a mapy. Rozhodli jsme se pro nějaký (název si už nepamatuju) výstup a kyvadlovým autobusem (které jsou ve všech národních parcích a vždy zadarmo) jsme se dostali na výchozí bod. Popis naší trasy byl celkem na prd, vůbec v něm nestálo, kudy máme jít, jenom co cestou uvidíme, takže jsme samozřejmě nakonec skončili trochu někde jinde.

obr.: srandičky, srandičky.

Neztratili jsme se, to ne, akorát jsme nedošli tam, kam jsme původně chtěli. Vyrazili jsme na Upper Yosemite falls, neboli Horní Yosemitské vodopády, přestože jsme byli varování, že jsou vyschlé. To se nakonec taky potvrdilo. Protože jsem posnídal opravdu pořádně (měl jsem jen korejskou instantní polévku), tak mě samotnýho překvapilo, jak brzo jsem už nemohl. Druhý den jsem se na snídani pořádně narval, takže to už bylo o hodně lepší. Při tomhle našem prvním výšlapu jsem ale málem vyflusl duši.

obr.: majestátní Half Dome.

Ona to taky nebyla úplně nejlehčí procházka. Upper Yosemite falls patří do nejtěžší kategorie výšlapů, tam a zpátky je to dvanáct kilometrů a převýšení je 823 metrů. Odhadovaná doba je 6-8 hodin, my to zvládli za šest. Čtyři hodiny nahoru a dvě dolů. Cestou jsme měli neustále nádherné výhledy do údolí a na kolosální Half dome, jeden ze symbolů parku. Uprostřed cesty jsem si všiml, že nemám své dioptrické brýle a musel jsem se pro ně slušný kus dolů vrátit. Naštěstí tam byli, ale zatrnulo mi. Když už jsme byli úplně navrchu, slyšeli jsme z povzdálí šplouchání vody a výkřiky.

obr.: na vrcholu u Upper Yosemite Falls.

Šli jsme po sluchu a mimo značenou cestu až jsme došli k malému jezírku, do kterého skákali nějací Francouzi. Strčil jsem do něho nohu a bylo to, jako by mi ji někdo řezal žiletkou, takže o tom, že bych se smočil, jsem neuvažoval ani vteřinu. Celý výšlap na Upper falls měl jedinou chybu a to, že díky extrémnímu suchu tam žádné falls nebyly. Dovedu si ale představit (a taky vyguglit fotky), jaká krása to musí být, když tam jsou. Večer jsme měli v plánu se už jenom vrátit do kempu, což se ale ukázalo jako docela problém a mohl za to požár, který v parku vypukl a díky kterému se cesta, po které jsme ráno přijeli, uzavřela.

obr.: požár, který nás stál 450km a 6 hodin v autě navíc.

Strážce národní parku nám na mapce vyznačil cestu, jak požár objedeme a dostaneme se do kempu. Jenže tahle objížďka měla sto padesát kilometrů a trvala dvě hodiny. Díky tomu jsme se do kempu dostali opět až za tmy. Něco jsme si uklohnili na vařiči, myslím, že to byli špageti, a šlo se spát. Sprcha se nekonala, protože v kempu žádné nebyly. Kromě Grand Canyonu nebyly v žádném parku. V tu chvíli jsme ještě netušili, že to je byl první z pěti dnů v řadě bez sprchy, kterou jsme si dali až v Las Vegas, což byla ta nejlepší věc, co nás ve Vegas potkala, ale to hodně předbíhám. Díky požáru a dvouhodinové objíždce jsme se museli vzdát plánů na to, že bychom druhý den zdolali Half Dome. Na ten musíte vyrazit hodně brzo a to se prostě nedalo stihnout. Tak jsme se rozhodli, že se půjdeme podívat na jediné „funkční“ vodopády v parku. Původně jsme chtěli jít jen na nižší Vernal Fall, ale ani jsme se nerozkoukali a už jsme tam byli, tak jsme nakonec šli i na Nevada Fall, i když jsme neměli (teda aspoň já určitě) v plánu jít stejně náročný hike jako včera. Ale cesta k Vernal Fall byla vyasfaltovaná a relativně krátká, což naší horalskou duši nemohlo uspokojit. Vodopád, i když malý, byl nádherný a dole se dokonce tvořila duha.

obr.: S Evou u vodopádu Vernal.

Tady jsme si uvědomili, jaká nádhera by musely být Upper Yosemite falls, kdyby nebyly vyschlé. Když jsme vyšli nad Vernal fall, byl hned vidět mnohem větší Nevada fall, takže jsme k němu bez odkladu vyrazili. Díky tomu, že jsem měl cíl přímo před očima, se mi šlo podstatně líp než předchozí den. Cestou jsme skoro neslyšeli angličtinu, protože do náročnějších tras se pouštěli převážně cizinci, potkávali jsme hodně Francouzů, Němců, Italů a sem tam nějaké Asiaty a taky Čechy.

obr.: výhled od vodopádu Nevada.

Občas jsme po cestě viděli nějaké výkaly a netušili jsme, čí mohou být, jestli medvědí (těch je v Yosemitech jak nas*áno), koňské (co by tam sakra dělal kůň?) nebo lidské (někteří lidé jsou hold prasata)? Nakonec jsme se na vlastní oči přesvědčili o tom, že to byla ta nejméně znepokojující varianta, koně. Sice mi ta cesta přišla jako naprosto nevhodná pro koně, cestou dolů jsme ale potkali skupinu lidí na koních. Když jsme byli na vrcholu, tak jsme se vykoupali v řece, která tvoří onen vodopád. Byl jsem první, kdo do té ledové vody vlezl a jsem na sebe za to pyšný. Nebylo to takové peklo jako předchozí den, ale i tak to byla síla. Ale nesmírně osvěžující.

obr.: koupání v Nevada Fall, než začne padat.

Večer jsme se autem přesunuli na jih parku do Mariposa Grove, kde jsou obří sekvoje. Kvůli nedostatku času jsme z našich cestovních plánů vyškrtli Národní park Sequioa, kde se nacházejí ty největší sekvoje. Proto nás velmi potěšilo, že jsme mohli vidět sekvoje přímo v Yosemitech.

obr.: cestou za sekvojemi jsme zastavili u vyhlídky Varied View. Neskutečný pohled na Yosemitské údolí.

Byli ohromující, majestátné a bylo jich opravdu hodně. Na zemi jich byla řada spadlých a ohořelých. Procházeli jsme se hájem asi hodinu a půl, a když pominu to, že mě bolelo břicho, asi z té pramenité vody, co jsem pil, tak to bylo nesmírně uklidňující.

obr.: tohle bych nechtěl rvát ze země.

obr.: strom pro celou rodinu.

Následoval už jenom přesun do kempu, kvůli požáru opět dlouhý dvě hodiny, večeře a spánek. Následující den jsme sbalili věci a přes celý park jsme směrem na východ vyrazili k jezeru Mono.

Více fotek ZDE.

Anonymní řekl(a)...

Nanokeratin locks onto the hair, forming a fine, smooth coat of keratin.
As far as medical treatment is concerned, it's often suggested to consult your doctor before any further proceeding. A well groomed woman will look to her hair and makeup first and a poll of 3,000 females across the UK revealed that about 44% feel attractive if they are having a good hair day, this compares to 16% who felt pleased with their appearance if good teeth gave them that winning smile.

Feel free to visit my weblog - hair products

Anonymní řekl(a)...

The city of Danbury's metro options into NYC, give anyone in New Milford, Newtown, Bethel, New Fairfield and Sherman options for travelling south. Make sure that you don't end up with a look of patches by checking to
see that the glitter falls all the way around the edges of a newly-painted
area. Read your warranty carefully, and you'll see that it probably doesn't cover
walls with efflorescence.

Also visit my web-site; concrete

Anonymní řekl(a)...

One part compost to two or three parts potting soil would be a sufficient combination.

They don't control every bad bug, but it will help you have better success gardening. In some cases, the quantity of materials for making compost in the amounts desired (an annual layer 2 inches deep across the garden) cannot be obtained.

Here is my web blog convert

Anonymní řekl(a)...

Here is the complete guide to create custom keyboard shortcuts for Google Chrome which you can start browsing websites on rapid speed.
These originally were quartz crystals from the River Rhine
in a region noted for gem-cutting, particularly the town of Idar-Oberstein.
You must, however, practice auto-rotations at the flying field with the help of an instructor.

The main purpose of a simulator is to understand the behavior of the system.
If you want to manage your own virtual airline then you need to visit
the main Sim - Miles website and complete a virtual airline application form.

Anonymní řekl(a)...

Personal opinion is generally exhibited in various types of editorial writings.
Creating your own info or e-letter communication could
also be considered. That may be, the temperature that is certainly most effective for catching fish.
Thus, by putting the price, you get targeted customers who
are very interested in what you are offering; in other words, you get
hot leads. This also means that you trust those who have already used the products and know how
they are used.

My blog post: click here

Anonymní řekl(a)...

The hosts file is a popular, cross-platform way of blocking access to certain domains, such as ad-serving websites.

- If your hair feels rough, condition it right away.
Sometimes, this process starts from the temples and goes back, and sometimes it begins from the top of the head.
All-natural oils such as olive, coconut, and avocado oil can be used as wonderful hot oil treatments for hair.
As a hair growth stimulant, you can add 10 drops of rosemary oil, 10 drops of
sandalwood oil and 10 drops of lavender oil to 50ml of carrier oil and massage
it into your scalp.

Feel free to surf to my homepage: hairstyles for men

Apply 2 to 3 inches of mulch over the plants root system once all foliage is
removed and discarded. Owning a regular lawn mower does not mean you have
to give up on mulching
your yard; you just have to be willing to do some work.
Sure, you had your occasional exception that stupidly borrowed from the local loan shark, but most learned