obr.: Bjódó-in a jeho Fénixova síň.
V zadní části chrámu je muzeum, ve kterém jsou vystaveny původní exponáty a v jedné místnosti běží ve smyčce asi deseti minutový dokument s anglickými titulky o historii chrámu. Je v něm digitálně zobrazen chrám tak, jak vypadal po dokončení a musela to být opra
obr.: velkolepé Tódai-dži.
Jde se k ní přes několik už tak dost velkých bran, ale hlavní budova vás svými rozměry přímo omráčí. A to současná verze z roku 1709 je o třetinu menší původní chrám. Pod střechou chrámu se nachází obří socha Buddhy Vairóčana, vysoká patnáct metrů. K této monumentální soše se váže několik zajímavých historek, některé jsou ovšem smyšlené. Mezi ně například patří ta, že na stavbě se podílelo přes dva a půl milionu lidí. Pravda ovšem je, že kvůli soše, která měla Japonsku pomoci v době přírodních katastrof a epidemií, byla spotřebována zásoba bronzu v Japonsku na několik let, takže se měli k čemu modlit, ale byli na pokraji bankrotu. No, každému jde o něco jiného. Navíc jednu z největších chloub Japonska stvořil Korejec z království Pekče, protože domorodci neměli s podobnými záležitostmi zkušenosti. Vedle hlavní sochy Buddhy se ještě na obou stranách nacházejí zlaté sochy Buddhy a vedle nich obří dřevěné sochy strážců. Uvnitř je také krásný model původního chrámu. Tady už bylo turisty slušně narváno, ale na Kamakuru to nemělo ani zdaleka. Po prohlídce chrámu jsme se přesunuli na poněkud klidnější místo a to do překrásné klasicky japonské zahrady Isui-en. Vstupné dělalo 650 jenů a uvnitř bylo podivuhodně vylidněno, což bylo samozřejmě jenom dobře.
obr.: zahrada Isui-en, v pozadí Tódai-dži.
Celou zahradu pomyslně půlí budova malého muzea. V obou částech zahrady se nachází jezírko se spoustou okrasných ryb. Zahrada je velmi členitá a poměrně velká, dá se v ní procházet docela dlouho, aniž byste chodili dokola. Z její větší poloviny je vidět část chrámu Tódai-dži. Posedět tady můžete jak dlouho chcete. A snažte si to užít, protože krásnější zahradu nejspíš v životě neuvidíte. Od zahrady se šlo zase na vlakové nádraží, ale protože v Naře jsou na turisty evidentně dobře připraveni, tak uličky byli plné malých krámečků a restaurací se vším možných. Aby si každý mohl jít po svém, dal se rozchod se srazem na nádra
obr.: jedna z malebných uliček v Gionu, Kjóto.
Do této čtvrti je taky zasazen známý román od Arthura Goldena Memories of Geisha (česky vyšel jako Gejša), v roce 2005 zfilmovaný Robem Marshallem (běžel i u nás). Na hotelu jsme skončili asi v sedm hodin, a přestože jsem byl z toho chození docela zničený, ani na vteřinu jsem neváhal nad tím, co se zbytkem dne. Plán byl jasný, vyrazit k nádraží na Kjóto Tower. Poučen z Pusa
obr.: Higashi Honganji cestou k Kjóto Tower.
Mandarinky byly naprosto úžasný, a určitě to nebylo jenom tím, že jsem byl hladový. Zkoušel jsem dojít zpátky pěšky a i když jsem odpočíval každých sto metrů, musel jsem si přiznat, že to už nedám. Nahromadila se ve mně únava za několik posledních dní a těch asi šest kilometrů k hotelu bylo nepřekonatelně moc. Chytnul jsem si taxi, ukázal mu vizitku od hotelu a pohodlně se dovezl až před vstupní dveře. Na pokoji jsem se osprchoval a usnul jak zabitej.
Webové galerie
Udži - chrám Bjódóin |
Nara - chrám Tódai-dži |
Nara - zahrada Isui-en |
Kjóto - Gion |
Žádné komentáře:
Okomentovat