Tyto profily jsou jedna z příloh mé bakalářské práce o korejském filmu. Každý, kdo sebe označuje za znalce korejské kinematografie, by je měl aspoň trochu znát.
Na Un-gju (1902 – 1937)
Korejský herec, scénárista, producent a režisér. Nejvýznamnější osobnost němého filmu a první herecká hvězda korejské kinematografie. Své filmy si sám režíroval, psal k nim scénáře a hrál hlavní roli, proto je považován za průkopníka autorského filmu. Narozen na severu Koreje, účastník protijaponských demonstrací, dva roky strávil ve vězení. Začínal jako komparzista, režisérsky debutoval v roce 1926 s němým filmem Arirang, prvním vlasteneckým filmem domácí kinematografie. Film měl obrovský ohlas ve společnosti a promítal se několik let. Následující rok zakládá společnost Na Un-gju Productions a natáčí další vlastenecky laděné filmy, které měly velké problémy s cenzurou. K významným předválečným filmům patří jeho protijaponská Převozní loď bez majitele (1932). Za svou kariéru režíroval 19 snímků.
Han Hjŏng-mo
(1917 – 1999)
Režisér, scénárista, kameraman, střihač, producent. Narozen na severu
Koreje. U filmu začal jako autor výpravy pro film Andělé bez domova (1941). Čtyři roky před osvobozením Koreje
strávil prací na filmech v Japonsku. Po návratu do vlasti byl nejdříve
kameramanem, natočil mimo jiné film Ať
žije svoboda (1946). Jako režisér se uvedl protikomunistickým filmem Proniknout hradbami (1949).
V průběhu válečného konfliktu na poloostrově měl na starost výrobu
propagandistických filmů pro jihokorejskou armádu. Po válce natočil
melodramatickou gangsterku Ruka osudu
(1954). Jeho nejvýznamnějším filmem je Svobodomyslná
manželka (1956) ukazující rozvrat rodiny jako důsledek příklonu společnosti
k moderním hodnotám a liberalismu. Film rozpoutal velkou veřejnou diskuzi
a jde o jeden z nejkontroverznějších filmů korejské kinematografie. Svůj
cit pro komplexní a vícerozměrné postavy prokázal i v komediálním žánru.
Mezi jeho přední filmy patří dále komedie Šéfová
(1959) a Hyperbola mládí (1956). Han
kladl jako bývalý kameraman velký důraz na výtvarnou stránku a patřil mezi
přední režiséry padesátých let. Svá poslední díla natočil v druhé polovině
šesté dekády.
Ju Hjŏn-mok (1925 – 2009)
Filmový režisér, scénárista, producent. Společně se Sin Sang-okem a
Kim Ki-jŏngem
považován za klasika poválečného filmu. Narozen na severu Koreje, ve čtrnácti
letech přichází do Soulu a absolvuje obor korejská literatura na univerzitě
Tongguk. V roce 1947 zakládá první univerzitní filmový spolek na Korejském
poloostrově. Začínal jako asistent u debutu Sin Sang-oka Zlá noc (1952). Jako režisér se uvedl filmem Křižovatky (교차로, Kjočcharo, 1956).
Nejvýznamnějším dílem je Zbloudilá střela
(1960), ovlivněná italským neorealismem. Snímek byl domácími kritiky zvolen
jako nejlepší korejský film všech dob. Nejaktivnější byl v šedesátých
letech, přestože jeho realistické snímky měly problémy s cenzurou a
nezájmem širší veřejnosti. V sedmdesátých letech je vedoucím
představitelem řady filmových sdružení. 1970 založil Asociaci korejských
amatérských filmařů, 1974 je zvolen předsedou Asociace korejských režisérů,
1975 se stává viceprezidentem Korejské filmové asociace, 1977 je zvolen řiditelem
Korejského filmového archívu. Kromě úřednické činnosti nadále točil, psal
teoretická díla o filmovém umění a byl profesorem a později děkanem Fakulty
umění univerzity Tongguk. Zemřel v roce 2009 na infarkt.
Kim Ki-jŏng
(1922 – 1998)
Scénárista, producent a režisér proslulý unikátním stylem filmového
vyprávění, soustředěním se na ženské hrdinky, půdovým jednáním postav a
psychologicky vyhrocenými příběhy majícími blízko k hororu. Řada
současných režisérů uvádí Kim Ki-jŏnga jako osobu, která formovala jejich
pohled na film (mj. Pak Čchan-uk, Pong
Čun-ho či Kim Ki-dŏk). Narozen jako jediný syn v dobře situované a
vzdělané rodině v Soulu, část dětství strávil v Pchjŏngjangu.
S filmem se seznámil během studií na zubaře v Japonsku. V roce
1941 se vrací do Soulu, kde dokončuje svá studia a zakládá divadelní spolek,
s kterým hraje mj. Čapkovo RUR. Do filmového světa se poprvé zapojuje
v průběhu korejské války jako scénárista válečných filmových zpravodajů.
Na poli hraného filmu debutuje s filmem Rakve (죽엄의 상자,
Čugŏmŭi
sangdža, 1955). Ten byl stejně jako řada jeho raných filmů ovlivněn italským
neorealismem. Po úspěchu filmu Provincie
Jongsando (양산도,
Jangsando, 1955) si v roce 1956 zakládá společnost Kim Ki-jŏng Productions,
ve které točí v druhé polovině padesátých let převážně melodramata. Své
budoucí poznávací rysy poprvé odkrývá ve filmu Služebná (1960), natočeném v krátkém období relativní svobody
po pádu režimu I Sŭng-mana. Film Služebná
je všeobecně považován za jeden z nejlepších korejských filmů všech dob a
svým stylem se vymyká tehdejší produkci. S tímto filmem se Kim odklání od
realismu a tradičních melodramat, a přiklání se k vlastní formě
expresionismu plné živočišnosti a neskrývané sexuality. V komerčně
úspěšných inovátorských filmech pokračoval i během raných sedmdesátých let, kdy
se stále častěji potýkal s cenzurou. K jeho nejvýznamnějším dílům
patří Korjŏdžang
(고려장, 1963), Ostrov Iŏ (이어도, Iŏdo, 1977) či Hmyzí žena (충녀,
Čchungnjŏ,
1972). Jak byly jeho filmy radikálnější a stupňovala se jeho fascinace
béčkovými žánry a exploatací, zaznamenávaly stále menší diváckou odezvu, až
v první polovině osmdesátých let přestal natáčet. V devadesátých
letech s rozšířením jeho filmů na videokazetách získal Kim Ki-jŏng
kultovní postavení. Mezinárodního věhlasu se dočkal v roce 1997 po své
retrospektivě na festivale v Pusanu a během let následujících po jeho
tragickém úmrtí díky řadě retrospektiv.
Sin Sang-ok (1926 – 2006)
Jeden z nejvýznamnějších režisérů a producentů korejského filmu.
Narozen na severu Koreje. Studoval v Japonsku umění, poté byl
asistencem Čchö In-gjua při natáčení prvního filmu po osvobození
Koreje Ať žije svoboda (1946). Režijně debutoval snímkem Zlá noc
(1952), natočeným ve složitých podmínkách probíhající korejské
války. Od konce padesátých let do poloviny sedmdesátých točí
desítky filmů a jeho prosperující společnost Shin Film je největším
producentem v zemi. K nejslavnějším filmům z tohoto období patří
Pekelná květina (지옥화, Čiokhwa, 1958), Matka a host (1961), Sŏng
Čchun Hjang (1961) či Hluchoněmý Sam-njong (벙어리 삼룡,
Pŏngŏri Sam-njong, 1964). V druhé polovině sedmdesátých let se
dostává do sporů s prezidentem Pak Čŏng-hŭiem a je mu odejmuta
licence k natáčení. Následně odchází natáčet do severní Koreje, kde
jeho šest filmů tvoří nejúspěšnější období tamní kinematografie. Po
útěku v roce 1986 natáčí v Americe druhořadé akční komedie. Do jižní Koreje se natrvalo vrací v roce
1994 a v témže roce natáčí snímek Záhadné zmizení (증발, Čŭngbal, 1994). V roce 2006 umírá na
zánět jater. Za svůj život režíroval sedmdesát filmů a produkovat na tři stovky snímků.
I Man-hŭi (1931 – 1975)
Přední režisér šedesátých a sedmdesátých let. Narozen jako nejmladší
z osmi dětí v Soulu. Po korejské válce působil jako asistent jiných
režisérů, až v roce 1961 debutoval filmem Kaleidoskop (주마등, Čumadŭng,
1961). Většinu jeho filmu tvoří noirové detektivky a válečné filmy. Jeho Mariňáci, kteří se nevrátili (1963),
ukázali poprvé korejskou válku jako výpravnou podívanou a stali se
nejnavštěvovanějším filmem roku. Při natáčení tohoto filmu mohl díky vládní
přízni využit tisícovek komparzistů. Do dočasné nepřízně se dostal díky filmu Sedm válečných zajatkyň (1965), obviněnému
z porušení zákona o národní bezpečnosti. I Man-hŭi byl za tento film na krátkou
dobu zatčen. Propuštěn je až po protestech a petici od jeho kolegů.
K výpravné válečné podívané se vrátil v roce 1974 s opět vládou
financovaným snímkem Když kvetly
chryzantémy (1974), který byl laděn o poznání více antikomunisticky než
jedenáct let starý snímek Mariňáci, kteří
se nevrátili. Jeho posledním filmem, při jehož stříhání zemřel na cirhózu
jater, je znamenitá road movie Cesta do
Sampcha (삼포가는 길, Sampcho kanŭn
kil, 1975).
Im Kwŏn-tchäk (1936 - )
Režisér a scénárista. Autor stovky filmů je považovaný za největšího
režiséra korejského filmu. Narozen na jihu Koreje, dětství strávil
v Kwangdžu, během korejské války se živil prodejem vojenských zásob
v Pusanu. Po práci asistenta debutoval snímkem Sbohem, řeko Tumangang (두만강아 잘
있거라, Tumangang čal itkŏra, 1962), protijaponským
filmem zasazeným do Mandžuska. Až do osmdesátých let točil komerční žánrové
filmy. Poté se přiklání k tvorbě estetických duchovních a tradiční kulturu
zobrazujících snímků. Zlomovým filmem byla buddhistická Mandala (1981). V roce 1984 je jeho plánovaný film Budhistická mniška zastaven
v průběhu natáčení po mohutných protestech představitelů buddhismu.
Kontroverzi vzbudil jeho snímek Kilsoddŭm (1985) zobrazující odcizení
rozdělených rodin v důsledku korejské války. Své komerčně nejúspěšnější
období zažil na počátku devadesátých let, kdy nejprve uspěla jeho trilogie Generálův syn (장군의
아들, Čanggunŭi adŭl, 1990-92), aby ji poté překonal
fenomenálně úspěšný film Západní styl (1993).
Ten překročil mantinely běžného filmu a vyvolal diskuzi o roli tradiční kultury
v moderní společnosti. Za jeden ze svých posledních filmů, Opojen ženami (취화선,
Čchühwasŏn,
2002), získal oceněné pro nejlepšího režiséra na festivale v Cannes, jako
první Korejec v historii. V roce 2005 obdržel čestného Zlatého
medvěda v Berlíně, o dva roky později Řád čestné legie od francouzské
vlády.
3 komentáře:
Adrian:
Velmi pekne, strucne zhrnutie dolezitych korejskych mien z "mladosti a dospievania" korejskeho filmu pred jeho boomom na prelome tisicroci. Ocenujem tvoj zaber napozerat si tie filmy a bolo zaujmave porovnavat moje dojmy z tych filmov s tvojimi (nevidel som vsetky tebou hodnotene na csfd, niektore som tusim ani nehodnotil, lebo v case ich zhliadnutia neboli v databaze na CSFD). Vdaka za upozornenie na Na Un-gjuho, ked budem mat najblizsie zas cestu kolom KOFIC-u (i ked maju sa stahovat do Busanu), tak si zbehnem do archivu nieco od neho pozriet. Kto ma ale trocha lepsie pozna, myslim, ze je jasne, ktory z tebou uvedenych reziserov je mne najblizsi :)
Dík. Nejsem si tím úplně jistý, ale obávám se, že se žádný film Na Un-gjua nedochoval. Arirang teda rozhodně ne.
Všichni víme, že je to ten pán s dýmkou, nebo snad ne?
Adrian:
:)
Okomentovat